Martin Bárta jako Vévoda z Nottinghamu v premiéře opery Roberto Devereux

  • Martin Bárta jako Vévoda z Nottinghamu v premiéře opery Roberto Devereux

Ostravská opera Národního divadla moravskoslezského připravila na 10. a 12. prosince premiéry opery Gaetana Donizettiho Roberto Devereux. Opera je součástí třídílného cyklu Donizettiho oper na náměty ze života britských královen Anna Boleyové, Marie Stuartovny a Alžběty I.

Barytonista Martin Bárta se představí během obou premiér v roli Lorda Nottinghama, který je Robertovi nejdříve přítelem, později sokem v lásce a žárlivým manželem vévodkyně Sáry. V náročné roli královny Alžběty postupně postupně vystoupí Jana Šrejma Kačírková a německá sopranistka korejského původu Seyoung Park.

Děj opery je vystavěn na proměňujících se vztahových rovinách a posléze se stáčí kolem povstání v roce 1601. Stárnoucí panenskou královnu Alžbětu I. ukazuje jako emocionálně zraněnou ženu, která prožívá psychická muka poté, co podepsala rozsudek smrti nad svým posledním milencem Robertem Devereuxem.

„Inscenační tým hledal východiska, jak fiktivní příběh o mocné královně uchopit. Nabízela se tvář Alžběty jako ženy, která ztrácí ženskou svůdnost, svého milence a její biologické hodiny dotikaly. Na druhé straně je stále ještě silnou panovnicí, jež přejímá tradiční vůdčí mužskou roli, a podepisuje nad svým milencem rozsudek smrti,” uvedla k inscenačnímu pojetí dramaturgyně divadla Eva Mikulášková.

Režii má šéf souboru činohry Národního divadla moravskoslezského Peter Gábor. Minimalistickou scénu Michala Syrového doplňují přepychové dobové kostýmy, které jsou dílem Aleny Schäferové. Pod taktovkou Sandera Teepena se diváci mohou těšit na skvostné obsazení hlavních rolí.

V hlavních rolích kromě zmíněných dam účinkují Michaela Kapustová v roli Sáry, vévodkyně z Nottinghamu ( v alternaci Jadranka Juras), v roli Roberta Devereux alternují Filipe Do a Luciano Mastro.

 

Barytonista Martin Bárta

slaví úspěchy na českých i zahraničních jevištích už téměř dvě desetiletí. Ztvárnil většinu hlavních rolí barytonového oboru. Je vyhledávaným představitelem titulních rolí oper Giuseppe Verdiho, zejména Nabucca, Rigoletta nebo Macbetha.

Velké úspěchy slaví v zahraničí: V roce 2007 účinkoval v úspěšné produkci “Wiener Festwochen”, “Holland Festival” v Amsterdamu a Festivalu v Aix-en-Provence v Janáčkově opeře Z mrtvého domu pod taktovkou Pierre Bouleze a v režii Patrice Chéreau. V říjnu 2009 vystoupil jako Amonasro v Aidě na mezinárodním festivalu v Salzburku. Na jaře roku 2011 zpíval barona Pruse v nové inscenaci Janáčkovy opery Věc Makropulos ve Štrasburku v režii Roberta Carsena, totéž s velkým ohlasem zopakoval v Teatro La Fenice v Benátkách.  V roce 2013 ztvárnil Haraštu v Janáčkově opeře “Příhody lišky Bystroušky” a Šiškova v opeře “Z mrtvého domu” v National opera du Rhin ve Štrasburku.  

 Jako baron Prus se v Janáčkově Věci Markopulos ve Štrasburské opeře představí i během letošní sezony 2015/2016.

 Během sezony 2015/2016 ztvární v Národním divadle v Praze. mj. titulní role v operách Macbeth nebo Nabucco, Přemysla v Libuši, Amonasra v Aidě, Escamilla v Carmen a dále nově i roli Revírníka v inscenaci Lišky Bystroušky. Kromě jiných uměleckých angažmá ho mohlo publikum vidět i na jevišti Národního divadla moravskoslezského v Ostravě v náročné barytonové roli rytíře Ruprechta v Prokofjevově mysterijní opeře Ohnivý anděl.

 

Pro více informací prosím kontaktujte:

Kateřina Motlová

katerina@motlova.cz

+420 725 712 443

Rubriky