Český dirigent se do USA vrací mnoho let kontinuálně. Dirigoval již všechny orchestry tzv. „Velké pětky“, tj. pěti nejlepších těles amerického kontinentu. Čtyři z nich navštěvuje pravidelně, právě v Chicagu vystoupí už potřetí.
Po velkém evropském turné s Vídeňskými filharmoniky a vystoupeních v metropolích Říma a Paříže čeká Jakuba Hrůšu další velmi prestižní orchestr – Chicago Symphony Orchestra. Byl pozván, aby na společných koncertech 8., 9. a 10. června řídil Mahlerovu Devátou symfonii, která byla v roce 2016 v rámci ankety prestižního časopisu BBC Music Magazine významnými dirigenty světa označena v pomyslném žebříčku za čtvrté nejdůležitější symfonické dílo všech dob.
Chicago Symphony Orchestra patří do takzvané „Velké pětky“, což je označení pěti nejlepší amerických orchestrů – Jakub Hrůša už všechny v posledních několika letech řídil a ve čtyřech z nich je pravidelným hostem. Mezi jeho domovské štace patří již tradičně New York a Cleveland, ale právě také Chicago Symphony v městě se svého času důležitou českou komunitou. Je to také místo, kde působil Rafael Kubelík několik let jako šéfdirigent.
„Čeští dirigenti Rafael Kubelík, Karel Ančerl nebo Václav Neumann se v historii světové hudby zařadili mezi nejrespektovanější interprety Mahlerovy hudby. V Chicagu Mahlera jednou dirigoval také nedávno zemřelý Libor Pešek. Vzpomínám si, jak nám na semináři na AMU pouštěl záznam z toho provedení. Připadalo mi to jako z říše snů. Jsem šťastný, že ten sen teď reálně žiju,“ poznamenává k nadcházejícím koncertům Jakub Hrůša.
Hrůša před chicagským orchestrem nestojí poprvé, ví již, jak reaguje a co od něj může očekávat. Bouřlivého přijetí u orchestru i publika se dostalo při jeho debutu v roce 2017 Smetanově Mé vlasti, o čtyři roky později provedl díla britského skladatele Coleridge-Taylora, Američana Samuela Barbera a Dvořákovu Šestou. „Tentokrát se ujmu nejprestižnějšího myslitelného repertoáru. Pro mě je ovšem Mahlerova hudba pravým domovem – nejen proto, že se skladatel narodil ve stejné zemi jako já, ale protože ji odjakživa bytostně prožívám a rozumím jí. Mahler je jeden z důvodů, proč jsem se stal dirigentem,“ vyznává se český dirigent.
Na podzim se Hrůša na americký středozápad vrací, tentokrát do operního domu „Chicago Lyric“, kde v hvězdném obsazení s Lise Davidsen a Ninou Stemme nastuduje Janáčkovu Její pastorkyni. Opakovaná dvě pozvání má v kalendáři i do Chicago Symphony.
Pozn.: Mezi orchestry tzv. Velké pětky se počítá: Chicago Symphony Orchestra, Cleveland Orchestra, Boston Symphony Orchestra, New York Philharmonic Orchestra a Philladeplphia Orchestra